Jeg tilbyder musikterapi til
forskellige målgrupper både individuelt og i grupper. Jeg
tilrettelægger forløbene efter den enkeltes ønsker, ressourcer og
behov, og fokuserer overordnet på trivsel, udvikling og
livskvalitet.
I øjeblikket arbejder jeg musikterapeutisk med følgende
klientgrupper:
- Babyer i alderen 0-1 år og en forælder: I
dette forum laver jeg bl.a. sansestimulerende aktiviteter, sanglege
og improvisation på småinstrumenter. Lyd er det første et foster
sanser og dette kan anvendes kreativt i form af f.eks. genkendelse
af stemninger. Ved repetition af udvalgte sange og sanglege
kommunikerer vi med babyerne på et plan der, udover ordenes mening,
indeholder gestik samt nonverbale stemninger og tonefald.
- Vuggestuebørn og børnehavebørn: Her arbejder
jeg f.eks. med turtagning og imitation. Jeg anvender
sansestimulerende aktiviteter og jo ældre børnene bliver, fokuserer
jeg mere og mere på socialkompetencer, lydhørhed og ansvar i
gruppen, grov- og finmotorik samt genkendelse af sanglege. Jeg
anvender børnesange med fagter og udfordrer børnenes fantasi gennem
improvisation.
- Børn og unge med funktionsnedsættelser; herunder bl.a.
autisme, ADHD og hjerneskader: Det er meget individuelt
hvad den enkelte profiterer af, men overordnet arbejder jeg med
turtagning, imitation og genkendelse på et basalt niveau. Jeg
tilpasser improvisation og lege til funktionsniveauet og fokuserer
på at styrke nuværende ressourcer og vække nye.
- Voksne med psykiske sindslidelser; herunder
dobbeltdiagnoser og misbrug: Her arbejder jeg med
klientens livshistorie på et mere eller mindre direkte plan. Indre
stemninger kan være svære at udtrykke i ord, men kan forme sig
gennem sang, musik, sangskrivning og lytning.
- Ældre på plejehjem; herunder bl.a. ældre med
demens: Med alderen forringes sprog, hørelse, hukommelse
m.m., men den musiske kerne bevares på mærkværdigvis i højere grad,
så selvom ordene måske er væk, er melodierne der stadig. Dette
betyder, at den ældre kan profitere af at synge med en
musikterapeut. En aktivering af den musiske kerne kan påvirke andre
centre i hjernen og forbedre egenskaber, såsom tale, kort- og
langtidshukommelse.
- Guided Imagery and Music (GIM) individuelt eller i
gruppe: Individuel GIM kan anvendes til personlig
udvikling. Der startes der med en forsamtale, hvor klient og
terapeut taler om, hvad der kunne være interessant at fokusere på i
en drømmerejse. Det kan være, at der findes frem til et tema der
lige i øjeblikket er aktuelt for klienten, det er også muligt, at
der er mere basis for en fri rejse. Klienten guides via en
afspænding ind i en ændret og afslappet bevidsthedstilstand,
hvorefter den klassiske musik startes. Den klassiske musik guider
klientens kropsfornemmelser og billeddannelser og terapeuten
samtaler verbalt med klienten undervejs, og fremstår som et trygt
og nærværende bindeled til den virkelige verden. Sessionen
afsluttes med en eftersamtale, hvor det desuden er muligt at tegne
eller skrive det vigtigste ned fra rejsen.
- Gruppe GIM minder meget om individuel GIM,
deltagerne har også her mulighed for at finde frem til et
fælles tema at udforske i drømmerejsen. Det kan være en intens
oplevelse at lytte til musik i en gruppe samt dele visualiseringer
og kropsfornemmelser. Gruppen giver desuden mulighed for støtte,
forståelse og udfordring fra de andre deltagere. I gruppe GIM er
der ingen verbal interaktion med den enkelte deltager, og
terapeuten guider ofte kun i begyndelsen af rejsen. Musikprogrammet
består endvidere ofte kun af en eller to musikstykker, frem for af
fire til otte.